Livet är ingen fäst

2010-05-13 @ 04:06:55
När jag skulle göra Dolly så här tjusig i dag så hittade jag en stor, äcklig fästing på hennes lilla huvud! Urk! Hittills har vi inte använt fästingmedel på pudlarna eftersom jag har hört så många skräckhistorier om små hundar som blir dödssjuka av giftet. Maggie brukar sällan få påhälsning av krypen, men det här var Dollys andra blodsugare på kort tid. Så nu frågar jag mig om det inte är dags att börja behandla ändå. Hur gör ni? Kör ni med fästinghalsband eller spray – och vad har ni för erfarenheter av det?


Bilden är ett gulligt vykort som går att köpa hos Posh pooches.

Kommentarer
Postat av: Lena o Nikko

Vi provade dropparna först och det gick iofs bra - men sen insåg vi att hundar som schamponeras skapligt ofta nog inte ska få dropparna. Man får ju inte applicera dem hur ofta som helst, och skyddet blir sämre för varje schamponering. Så då återstår de fula halsbanden.



Vi tar av halsbandet på natten eftersom han sover hos oss, är jättenoggranna med att tvätta händerna så fort vi tagit i det. Vi vill inte ha giftet på oss - men han då?? Och så måste man ju ta av halbsndet om de badar utomhus för fiskarnas skull. Och en av hundarna vi träffar ibland här hemma blev mkt svårt sjuk 3:e sommaren han använde halsbandet.



Läste helt nyligen om B-vitamin som skulle funka, men det stod inget om i vilka doser.



Trevlig helg!

2010-05-13 @ 08:26:13
Postat av: Monica Hansen

Prova schampo med Neem

2010-05-13 @ 08:59:57
URL: http://stickebloggen.blogspot.com/
Postat av: Sanna

Jag har en schäfer och en bolognese, de båda har fästinghalsband och det funkar riktigt bra! :)

2010-05-13 @ 10:14:06
URL: http://sannalundin.blogg.se/
Postat av: Jonna & Puff

Jag har hittat den bästa kommentaren en gång i nätet vad det handlar om att välja fästingsmedel :man väljer mellan pest och kolera.



I Finland hittar man fortfarande örthalsband samt örtdroppar att köpa så jag funderar att göra en beställning (via min mamma som kan sedan skicka de till mig). Men jag veeeeeet verkligen inte. Förra året klarade vi med 1 fästing så vi hoppas för något liknande saldo iår med.

2010-05-13 @ 10:31:47
URL: http://jonnax.blogg.se/
Postat av: Nicki

Vi kör också utan pga vill inte använda gift av så många skäl, ej heller pälsslitande halsband, vi schamponerar givetvis för ofta för att det skulle funka. Däremot undviker vi faktiskt högt gräs samt buskage och håller tummarna förstås samt kollar igenom pälsen mha fönen om jag vet att vi ändå varit i högt gräs. Har provat lavendel-schampo resp lavendel-spray, men vet inte om de funkat. Vänner till mig har provat bärnstens-halsband men själv så tror jag det är trams. Det är ett dilemma det här med fästingar, jag hade oroat mig mer om jag bott i Mälardalen eller Blekinge förstås...

2010-05-13 @ 11:16:30
Postat av: Ira å Mio

Mio är världens fästingmagnet tyvärr, och efter att ha testat diverse grejer allt från spray, schampoo, örthalsband, droppar blabla så är det halsband som funkar bäst på mio, med den får han ca 3 fästingar från maj-okt men utan får han upp till 50..

Nu har jag hittat 4 som satt på honom + ca 10 st som tagit en promenad på hans päls på BARA 2 veckor, aldrig varit med maken om det förut (har hört mkt om att det är en explosion av fästingar denna året efter den hårda vinter och jag håller tyvärr med att det är sant) så nu har han halsband och nu har det gått lite mer än 1 vecka o han har ej fått en enda, håller tummarna för det fortsätter så. att hitta ca 14 st på bara 2 veckor var lite för mkt för mig.



PUSS

2010-05-13 @ 11:48:01
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Becca & Olga

Jag kör med egenblandade vitlöksoljor med citron o rosamarin tex. Och mycket tid för letande av fästingar! Eftersom medlen på apoteket är gjorda av nervgift vill jag inte använda det på Olga! Det kan omöjligt vara bra även om man inte ser ngr symtom.

2010-05-13 @ 13:19:35
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: Pia

Jag säger som nån här ovan att det är som att välja mellan pest o kolera. Jag använder inget fästingmedel på pojkarna, håller kort sommarfrilla och ber till gud. Nu är ju inte vår del av landet allra hårdast drabbat när det gäller fästingar... som tur är.



Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att testa bärnstenshalsband. Det kan ju inte skada iaf.



puss o kram

(tänker på mkt på Mag's rygg. kan vi få en liten rapport?)

2010-05-13 @ 15:40:02
URL: http://vovpsdekor.bloggworld.se
Postat av: Susanne och Chanel

Jag vet inte hur jag ska göra med min tjej ännu. Hon har aldrig varit med om någon sommar, men jag är livrädd för fästingar. Fästingmedlen som finns på apoteket verkar ju farligt, så det får nog bli så att jag får ägna många timmar åt fästingjakt på henne.

2010-05-13 @ 16:49:38
URL: http://chihuahuanchanel.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Fästingar är hemska! Här uppe i norr har vi tack o lov inte mycket sånt där, så här kan vovven springa överallt och får endå ingenting. Men i Göteborg har brorsan fått ta frontline droppar i nacken för det kröp i pälsen när dom kom in från en promenad på en skogsstig =/.

2010-05-13 @ 18:44:57
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Jessica & Alice

Hej på er!

Va länge sen de va! Hur är allt med dig och småtjejerna?!

Jag använder frontline droppar på Alice, dom fungerar jättebra för henne, hon visar ingen symptom på biverkningar. Vi använder fästinggift på henne för att hon är ute mycket och vi har ju landställe i skärgården där de kryllar av fästingar, och de är ju omöjligt att hitta en fästing på Alice som är svart med blå hud, puhh.

De enda tråkiga är att vi inte kan bada henne på 4 veckor när vi satt på dropparna, men hon verkar inte lida, hihi. Hon tycker nog de är skönt när matte inte tvingar ner henne i badkaret ;)

Hoppas ni hittar något som funkar!

Kramar från Jessica och Alice

2010-05-13 @ 20:24:39
Postat av: Anna Posh Pooches

Här har vi inte så mycket fästingar men loppor och löss tyvär. Tror aldrig jag haft en fästing på mina hundar under dom 7 åren vi bott här. Vi använder advocate som är mot skabb, löss, loppor, hjärtmask om jag inte helt missminner mej plus en del annat. Vi börjar normalt med dropparna i April men det är fortfarande så kallt här :( Vi har även provat Frontline sprayen och den funkar bra den med! Fördelen med advocate är att dom har doser för pyttedjur som kaniner, funkar perfekt när man har en liten kille på 1.8!

2010-05-13 @ 20:28:18
URL: http://poshpooches.blogg.se/
Postat av: Elin

Här kör vi på fästingmedel, just nu har båda frontline men det funkar dåligt, dem fick tre fästingar redan första veckan.



Så vid månadskiftet åker Scaliborhalsbanden på som vanligt.

Jag tar inga risker, speciellt när dem sover med oss.

Båda hundarna tål fästingskydden utan problem och fästingar kan tyvärr ge hemska sjukdomar :( Så jag tar inga risker där heller..

2010-05-13 @ 22:11:07
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Stort tack för alla rapporter och tips! Ni har rätt, det känns som att välja mellan pest och kolera … Men det verkar ju helt galet att hundarna får fästingar trots frontline! Då kan man ju lika gärna vara utan det giftet. Och pudlarna badar ju ofta. Jag får nog fundera lite till på det här med halsband. Kanske testa bärnsten innan man avfärdar det som hokuspokus?

Vi hörs snart!

2010-05-14 @ 04:30:49
Postat av: Nicki

Skudo-dosan som ska avskräcka med hjälp av ultraljud blev testad av tidningen Hundsport i senaste numret och TYVÄRR så fick den tummen ner till vår stora besvikelse för vi hade tänkt testa just denna den här sommaren.

2010-05-14 @ 10:02:21
Postat av: Bibi

Jag har frontline på min chihuahua Nasse hela sommaren. Inga problem alls.

2010-05-17 @ 10:18:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0