En hund är en hund

2010-03-15 @ 05:23:34
Såg ni Nyhetsmorgon i onsdags? Ninnie och Charlie från Small to big mötte Charlotte Hage, författare till boken "På hundens villkor – hundar är inte människor", i en debatt om huruvida vi förmänskligar våra fyrbenta vänner. Jag blev för en tid sedan tillfrågad av TV 4 om att vara med i just den här typen av program, och med facit i hand är jag glad att jag tackade nej. StB-tjejerna skötte sig utmärkt, men jag är så trött på att den här debatten aldrig lyfter. Det enda, eviga och enfaldiga argumentet mot "accessoarhunden" är att en hund är en hund. Nähä?! Är den inte bebis/docka/leksak?


Hages idé
om att skämma bort sin hund är att gå ut i skogen och kasta massor av pinnar. Ni som känner Maggie vet att det är en av hennes favoritsysselsättningar. Men om hunden dessutom slipper frysa och ibland får käka korv på kafé – vad är då problemet? Min erfarenhet är att hundägare som köper kläder, fina halsband och speciella prylar oftast bryr sig otroligt mycket om sina djur – säkert mer än genomsnittet – på alla plan. Hundlivet är en livsstil, som innefattar både fysisk och mental träning, bra foder, noggrann hygien och bästa möjliga vård.

Visst finns det ett stort sug efter små raser, men den så kallade Paris Hilton-effekten har ju både kommit och gått. Och ärligt talat, är det någon som verkligen känner någon som har haft en rosaklädd chihuahua i bärväska tills de små benen förtvinat? Och gett vovven vanlig mat tills tänderna ramlat ut? Det finns säkert skräckexempel, men jag tror att mycket är myt. Att det ibland dyker upp annonser på Blocket, för att tonårstjejer har insett hur mycket jobb det faktiskt är med en hund, är tragiskt – men det betyder inte att folk köper småhundar som plockgodis.

Till sist, att kläderna har färg, tryck eller luva – visst är det för människans skull. Hunden ser inte om den är trendig eller inte. Men just därför spelar det ju ingen roll! Så alla ni hundmodefantaster där ute: Sätt nosen i vädret och ha en härlig början på veckan!

Kommentarer
Postat av: pudelflickan

Jag såg programmet och tänkte som du !

Kram från Hedvig och pudelflickorna

2010-03-15 @ 08:19:39
URL: http://www.pudlarpelargoner.blogspot.com/
Postat av: Pia

Jag håller med dig!

Kramis

2010-03-15 @ 09:19:26
URL: http://vov.psdekor.se
Postat av: Nicki

Håller med dig till fullo!!! Bra skrivit!

2010-03-15 @ 09:45:36
Postat av: Patricia & Elwiz

Jag tycker också att hunden skall få ha kläder sålänge inget går till överdrift.

Vad gör det om tröjan är rosa med lite fluff? :D

2010-03-15 @ 10:00:24
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Anneli + vavvorna

Jag håller med dig också. Och det är väldigt bra skrivet.

Kramar till er allihopa!

2010-03-15 @ 10:01:55
URL: http://chitassar.blogg.se/
Postat av: Michelle & Lotus

Så länge kläderna fyller en funktion spelar inte utseendet på kläderna någon som helst roll.

Vissa hundar fryser faktiskt när det blir som denna vinter och då är det väl bara bra att det finns en lösning så hunden faktiskt kan vistas ute.

/Michelle & Havanais killen Lotus

2010-03-15 @ 11:55:08
URL: http://lifeoflotus.webblogg.se/
Postat av: Lena o Nikko

Ja herregud vilken idiot-debatt detta är. Vad gör väl det om tröjan eller täcket är designat? Hunden bryr sig inte, men jag som ska titta blir gladare. Jag kan iofs hålla med om hennes kritik mot luvtröja, för de flesta hundar gillar inte luvor - men herregud, köp inten luvtröja då!! Och varför babbla om piercing, nagellack och spa när företeelserna knappt finns i Sverige. Gnällspik, säger jag.

2010-03-15 @ 12:19:06
Postat av: Jessie James

Tycker det är löjligt att den här debatten fortfarande uppstår. Det är 2010!



Klart hundar ska ha kläder å skor om dom behöver.

Förstår inte andra folk att det faktiskt inte är "kul" att slänga på dom kläder till varenda promenad?!

Och ifall jag själv endast skulle använda svart skulle troligen min hund oxå göra det. Men nu råkar jag gilla ROSA och då blir det helt plötsligt fel?

Löjligt.



Att folk tror att bara för att min lill skrutt har en rosa overall på sig och sitter i knät på bussen så får hon aldrig röra sig? Hon väger 5,5kg! Det blir oxå tugnt efter ett tag. Hon får springa själv!



Nej som sagt, löjliga fördomar!

2010-03-15 @ 12:53:45
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: cecilia (med Saga & Betty)

japp, jag såg programet. Blev upprörd! Tänk att vissa alltid ska hålla på att tjata om "en hund är en hund". Som om vi hundägare inte visste det?! Alla har såklart rätt att få ha en åsikt, men tanten som babblade i Nyhetsmorgon tyckte jag inte verkade ha någon djupare information och erfarenhet inom ämnet. Jag tror att om den tanten skulle gå ner till tex Small to Big, å där se på hundägare och deras hundar. Ja, då tror jag att hon nog skulle sluta prata sådär som hon gör. Jag känner ingen som tar på sin hund nått som hunden inte vill eller inte kan röra sig i (finns säker, men jag känner ingen). För min del så tar jag bara på kläder då det behövs, oftast vid regn eller minusgrader (men ibland förekommer det andra tillfällen oxå). Jag är rent ut sagt less på debatten om kläder på hundar. Skulle man själv gå ut naken i minusgrader? Nej, tror inte de. uch, jag blir så arg å upprörd.

2010-03-15 @ 15:42:01
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: Olga & Becca

Precis precis, håller helt med! Är så trött på denna debatt. Och dessa Nejare som säger "ja men hunden bryr sig ju inte", -Ne vad fan klagar ni för då, lägg ej näsan i blöt för de flesta av dessa hundar har ett så jävla härligt liv!

2010-03-15 @ 16:48:29
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: Jimmie och Kingeling

håller med till 1000!

bra att du tar upp saker som berör´:)

kramar!

2010-03-15 @ 18:26:50
URL: http://kingeling.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Folk blir upprörda av så konstiga saker. Lägg ner tid på att hjälpa alla stackars hundar som verkligen behöver hjälp istället. Tycker du skriver väldigt bra.

2010-03-16 @ 20:44:56
URL: http://astasdagbok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0