Vinterfrågor med svar

2010-01-09 @ 05:34:50
Tyvärr är det ju fortfarande extremkyla, artiska vindar och rekordmånga minusgrader som gäller – och nu är det inte kul att vara hund. Ett par läsare frågar om overaller och skor, och jag tänkte att fler kanske vill läsa svaren:

Fråga: Jag funderar på att köpa hurtta overaller till mina tjejer nu när istiden snart ska komma :)
Vad har du för storlek till dina tjejer? Hur tycker du att overallerna är?


Svar: Hurtta Pro är kanon, pudlarna bor i sina overaller så här års. Fleecen är överdragen med materialet houndtex, som är både vind- och vattentätt. Plagget kan kännas lite tjockt och stelt i början men har en mjuk och skön yta.
För att hitta rätt storlek krävs dock en provhytt (eller en webshop med bytesrätt) då det är lite knepigt att pricka rätt. Storlekstabellerna är nämligen snålt tilltagna. De första två siffrorna i storleken anger rygglängd, men Maggie drar till exempel storlek 301 (30 cm) trots att hon bara är 27 cm lång. Och bröstmåttet som ska vara 46 cm passar precis runt hennes 35 cm trots att marginalen borde vara rejäl (alltså 11 cm – och för små hundar rekommenderas 5 cm). Mitt råd är därför att friskt avrunda uppåt när du mäter vovven! Börja med rygglängden och kolla sedan bröstmått och benlängd.
Här är en översiktstabell:




Exempel: Dolly behöver en större storlek. Hon skulle nog kunna ha 32 cm i rygglängd – men i storlek 321 blir benen för långa. Jag får därför ta 302, som har mer vidd men bara 2 cm extra ben.

Liten budget? Då kan du köpa Hurttas gamla fleecemodell, som är helt ok. Dock är den väldigt vid i halsen och kräver i riktig kyla/väta/kalla vindar att man även har överdragsoverallen (de går att knäppa ihop), och då är man uppe i nästan samma summa som Pro-overallen.
Fråga: Du som har stenkoll på Stockholms hundshopping och är en ägare till Muttluks kan kanske hjälpa mig. Du har ingen aning om man kan köpa Muttluks nånstans i en "riktig" affär i Stockholm? Jag är osäker om storleken och skulle gärna vilja prova skor och inte bara beställa via nätet.
Vilken storlek har Maggie på sina Muttluks?


Svar: Muttluks har jag tyvärr inte sett i butik, men det är ganska lätt att välja storlek på nätet. På hemsidan kan du printa ut en tasskarta (eller mät upp en egen) att ställa vovven på. Maggie har minsta storleken, itty bitty. Du kan beställa från Kanada – och då har du många färger att välja mellan – men leveranstiden blir upp emot 2 månader. För att hinna få skorna den här vintern ska du handla i Sverige, hos Obtrack, som har dem i rött och gult.


Lycka till med shoppingen!




Kommentarer
Postat av: Lina

Tack så jätte mycket för svaret och att du tog dig tid! Vi hann redan köpa overaller till tjejerna och jag håller helt med dig om att dom är superbra, visst dom är dyra men är hunden färdig växt så är det en en gångs kostnad inte som med barn som ska ha nya varje år! Jag rekomenderar dom starkt. Tack för att du har bloggen så man kan få upp ögonen för bra hundkläder!!! Trevlig helg!

2010-01-09 @ 06:43:15
URL: http://Www.calibelle.se
Postat av: Monica Hansen

Så fina vintertjejer och vilka bra tips!

2010-01-09 @ 09:03:04
URL: http://stickebloggen.blogspot.com/
Postat av: pudelflickan

Tack för all denna informationen. Det är helt underbart att ha en så kunnig person att fråga.Mina hundar har jo samma storläk som dina och då känns det tryggt.

Jag har också Hurtas overaller och är så nöjd med dom men jag har inte tagit på överdraget men det ska jag prova. Har använt dom när det har varit regn och utan fleeceoverallen.Har haft dessa i hur många år som helst!

Kram Hedvig

2010-01-09 @ 10:05:42
URL: http://www.pudlarpelargoner.blogspot.com/
Postat av: Jonna & Puff

Fast i den "gamla" serien av Hurtta är overallen jätte bösig. Det fanns inte en chans att lille Puff kunde ha en enda storlek, alla var för bösiga vilket ledde till att benen blev för långa.

Så även Pro och "den gamla" har samma storlektabell så stämmer det inte i långa vägar.



Så prova, prova, bli galen, är tålamodig, prova, prova - hitta rätt :)

2010-01-09 @ 10:53:42
URL: http://jonnax.blogg.se/
Postat av: Lena o Nikko

Borde inte 281 funka för Maggie? Nikko har precis växt ur sin, dvs han kom fortfarande i den, men sen satt den som påklistrad... Nikko är ju större än Maggie, och jag har precis köpt 302 som sitter kanonbra. Han är väl inte helt färdigväxt runt bröstkorgen, men jag hoppas den här storleken kommer att funka sen också... det är hans tredje Hurtta-overall på 1,5 år, så det börjar bli lite kostsamt nu! :-)

2010-01-09 @ 17:51:53
Postat av: Linda

Jag har bytt ut mina gamla täcken till Hurtta Pro värmetäcke och regntäcke i år till mina hundar och jag är jättenöjd med dem. De är jättebra.



Kram Linda

Spoiled Dog

2010-01-09 @ 19:46:13
URL: http://www.spoileddog.se
Postat av: emma & elsa

Vart har du köpt rosetten som maggie har på sig och vad kostade den ? :)

2010-01-09 @ 21:55:14
URL: http://elsahedlund.blogg.se/
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Kul att ni uppskattar tipsen! :)



Jonna & Puff: Visst är serien pösig, och tabellerna suger. Tror att Maggie har 221 (!) i sin gamla overall.



Lena o Nikko: Borde funka perfekt. Tror att det var så att den var slut i butik och att jag vägrade vänta ;)



emma & elsa: Den är från Gustaf & Evita, som tyvärr har upphört med egen butik :(

2010-01-10 @ 05:04:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0