Jag blev utmanad!

2008-09-24 @ 17:40:32

Förutom några små vardagsbetraktelser från Maggies hundliv så är ju det här en stenhårt nischad blogg. Vi snackar hundmode. Punkt. Men jag gör ett undantag och svarar på följande utmaning - eftersom den kommer från gulliga Alisa! Läs eller hoppa över, snart blir det fashion för hela slanten igen. Maggie och matte flyger hem till Stockholm i kväll, och husse rapporterar att flera paket ligger och väntar på oss!


1. Hur länge har du bloggat?

Sedan den 19 mars i år.


2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?

Jag kände till de stora, följde några få men hade ingen aning om hur enorm bloggosfären var.


3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Det var nog Stina-Lees, men den förälskelsen har lagt sig ...

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag gillar min blogg rakt igenom men känner att tonen har blivit säkrare under resans gång.
I början var jag nog lite rädd att bli kallad djurplågare. Nu står jag stenhårt för mitt hundmodeintresse. Har du problem med det? Hejdå!

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Typ 30 stycken. Vad skulle man göra utan bloggkoll?

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

De flesta är dagboksbloggar och modebloggar. Jag tycker överlag att ganska få klarar av att hålla sig till ett ämne, även om det är deras ursprungliga ambition.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Oj vad svårt. Jag tycker om många och har "klickat" med flera (både med och utan hund).
Väldigt olik mig är nog Linda Rosing, men mitt hjärta har alltid ömmat för henne.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Här vill faktiskt Maggie vara med och svara på en fråga. Hon väljer Leif.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Om man bortser från de som tycker att jag lägger ner för mycket tid och pengar och de som tycker att jag är helt galen - så tycker alla att det är jättekul!


10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

De känner igen mitt språk och min stil, men min blogg handlar ju inte om mig själv.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag är inte privat överhuvudtaget. Det var först när bloggen var med i tidningsreportage som jag ens syntes med namn och bild. Maggies husse är fortfarande helt anonym men jag har fått tillåtelse att blogga ett foto - så håll utkik!

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Privata saker, som sagt. Vad jag sysslar med förutom hundmode. Hur jag mår och känner. Jag visar få bilder på mig själv och inga bilder från mitt hem. Jag vill aldrig behöva ångra att något hamnat på nätet. Däremot tycker jag om att vara personlig och är nog det framför allt i kommentarer hos andra.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Från början - inte alls. Nu - säkert en del. Det är en kick att få fler läsare, fler kommentarer och mer uppmärksamhet.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Om bloggen är personlig/privat/ärlig/utlämnande? Då kan man nog lära känna en person åtminstone till viss del.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Ja, flera stycken, och ännu fler är på gång! Jag försökte att inte bilda mig någon stark uppfattning om hur de skulle vara i förväg, men om jag blev förvånad så var det bara positivt.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Det kan det säkert. Vissa kanske utvecklar en form av beroende - eller mår jättedåligt av kommentarerna. Dessutom chockas jag ibland av folks gränslöshet. Många tycks glömma att det som hamnar på nätet finns där för alltid. Även om man inte bryr sig just nu så kanske det kan ligga en i fatet om tio år.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Första taskiga kommentaren gjorde mig lite kallsvettig. Men när någon är elak på bloggen så hoppar de ju bara på en liten del av mitt liv, inte hela mig. Vissa fattar tyvärr inte att det finns en mottagare, inte bara en avsändare, och att man inte kan säga vad som helst i skydd av en datorskärm. Men jag vägrar att ta åt mig av bittra och osäkra människors vidrigheter.


18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej. Jag tänker ibland: Vore det ok om mamma läste det här? Mina chefer? Mina framtida barn? Eller precis vem som helst? Om inte - då skriver jag det inte.


19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Timmar kan försvinna. Och kreditkortet riskerar överhettning av all hundshopping.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Jag tror det. Antingen på en sporadisk hobbynivå för att livssituationen har förändrats. Eller så driver jag ett imperium, eftersom de påklädda hundarna håller på att ta över världen!

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Ja, jag tror att bloggvärlden vid det här laget påverkar den riktiga världen. På gott och ont.


22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Först och främst är det roligt att pyssla med bloggen. Från början fanns den bara offline, helt för min egen skull. Men nu är det fantastiskt kul att interagera med läsare, att få feedback och kunna göra folk glada (och ibland upprörda). Sedan trodde jag aldrig att jag skulle "träffa" så många härliga och generösa människor. Som tipsar, ger Maggie presenter, bjuder hem oss, skriver fina mejl osv.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Jag har lärt mig mycket och fått många goda skratt. Men framför allt lärt känna underbara vänner!

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Karin (Saker och ting)
Dilek Isabelle (Storstadsproblem)
Lina (Monroy)
Marie (Monstars)
Frida (Little Peaché)


Kommentarer
Postat av: Karin

OJ, ska jag svara på dessa djupa frågor. Hmmm Tja, du känner väl mig klart jag gör :)

2008-09-24 @ 18:01:30
URL: http://sakerochting.se
Postat av: Cecilia

Vad intressant att läsa om saker ur DITT perspektiv:) Maggie och hundmode är ju fokus i denna blogg, vilket är tydligt, men du är ju ändå hennes matte så det är klart att man (iaf jag) som läsare är lite nyfiken på vem du är! Du verkar go! Ha en fortsatt bra kväll! Kram

2008-09-24 @ 22:12:24
URL: http://ceciliasdrommar.blogg.se/
Postat av: Marie

Oh man tackar för äran ^_^

2008-09-25 @ 16:01:40
URL: http://monstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0