Hundkläder - hyllade och hatade

2008-07-29 @ 23:58:46

Dagens artikel i Aftonbladet genererade tusentals besök här på bloggen. Många är positiva medan andra tydligen blir sjukt provocerade. Det hade jag kallt räknat med, men inte att det fanns så mycket hat. De som tycker att jag är en dåre till djurplågare kan jag aldrig övertyga, oavsett argument, så det låter jag bli. Men jag skulle vilja understryka några saker:

Maggie är en oerhört glad liten hund som lever ett härligt hundliv. Hon får sällskap, kärlek, bra mat, mycket motion (ja, kan ni tänka er, hon lämnar faktiskt handväskan ibland), träning, bus och lek. När det är kallt och hon fryser har hon varma kläder på sig. När det är riktigt hett har hon svala plagg som skyddar henne i solen. Däremellan finns det många olika temperaturer och väderlekar som inte kräver några kläder. Då har inte heller Maggie något på sig. Men när en tidning ska skriva om hundkläder vill man naturligtvis att hunden ska ha kläder på sig på bilderna - även om det råkar vara varmt vid fotograferingen!

Ni som inte fattar (eller inte vill fatta) behöver aldrig mer komma hit och spy er vidriga galla.
Alla ni andra är varmt välkomna och jag hoppas att ni fortsätter att följa bloggen! Jag lovar att svara på era kommentarer och jag tar till mig era synpunkter och önskemål om vad ni vill läsa mer om från hundmodevärlden. Vi ses!


Dagens tidning väckte starka reaktioner!

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Åh var ni i tidningen! Vad coolt jag känner kändisar :)!

Jag tycker Maggie är fin i alla sina kläder, men så är jag ju lite småkär i Maggie oxå...hur kan inte vara det lixom? :D



kramar Isabelle

2008-07-30 @ 02:19:40
Postat av: Anna- Lena

Stackars hundar... Att bli en assosiar. Det är inte bra för hundens inälvor att sitta som en väska på axeln. Fy fan vad sinnessjukt... Du borde få hundförbud.



Anna-Lena /Polis/

2008-07-30 @ 07:57:12
Postat av: Ingela Livchitz

Wow! Vilken Cool och snygg hemsida du har!

Jag har 4 st pudlar och personligen gillar jag inte så mycket med kläder på hundar. min ena tik har haft kimono på sig vi ett festliga tillfällen.

Och så har hon ett par jätte vackra änglavingar, fast dom ville hon inte ha på sig.



Man gör ju som man själv vill med sin hund, vill man att den ska vara fin tycker jag det är ok att man klär upp den så den blir fin.



Jag vet att vi som har pudel har en tendens till att gilla allt som tex prydnads saker eller kläder som har en pudel på sig.

Så du kanske kan skylla ditt mode intresse på att det är för att du har en pudel;)



jag kommer att komma tillbaks och får tips på snygga saker till vovvarna, som tex den bruna hundsängen med Pudlar på, vill ha!



Pudel hälsningar

Ingela



2008-07-30 @ 08:56:34
URL: http://www.tip-tops.se
Postat av: pudelflicka

Kämpa på du ! Det finns alltid tråkiga människor som inte mår bra och skriver en massa skit.

Hedvig

2008-07-30 @ 09:18:35
URL: http://www.pudlarpelargoner.blogspot.com/
Postat av: Dog News

Låt hunden vara hund! En hund är född med en vacker päls, och vad är vcakrare än en finsöktt frisk päls som gnistrar i solen och ger din hund svalka genom sin egen päls. På vintern är pälsen om ännu vackrare och ger den hund värme. Kläder till hundar är bara till för människan och dess girighet, de som vill tjäna pengar på de hundägare som på något sätt har förvridit sina tankar till att hundvalpen skall ersätta en bebis. Nej låt hunden vara hund!

Dog News

http://blogg.aftonbladet.se/11171

2008-07-30 @ 09:25:29
URL: http://blogg.aftonbladet.se/11171
Postat av: Anna

om folk ska bli sa upprörda övar vad du sätter pa din hund vad tycker de da om alla tramsiga outfits som mammor sätter pa sina bebisar!?



min hund har tjock tröja pa vintern, regnjacka när det regnar och svensk matchtröja när landslaget spelar.

2008-07-30 @ 11:06:18
URL: http://totti.wordpress.com
Postat av: helmi

jag tänkte bara skriva att jag tycker att du har en kul blogg, och din hund verkar vara en mycket lycklig liten hund, och det är väl huvudsaken!

2008-07-30 @ 12:29:14
URL: http://thisishelmi.blogspot.com
Postat av: Dog News

Hej,

Kan du skriva in ditt inlägg på min blogg pånytt, det hamnade under Minneslund för hund istället för inlägget om modeblogg för hundar.

Välkommen tillbaka med ett nytt försök:)

Dog News

http://blogg.aftonbladet.se/11171

2008-07-30 @ 12:39:41
URL: http://blogg.aftonbladet.se/11171
Postat av: Christina

Men ärligt, kläder är inte naturligt för djur.

Stackars hund!

2008-07-30 @ 13:00:49
Postat av: pudelflicka

Ja det är trevligt att ha flera generationer. Det är mycket jobb med dem men de är så underbara. Det är faktisk 5 helt olika individer. Det är facinerande i sig själv.

Lejonklippning är fin och jag tycker de är enkla att hålla så. Min gamla Sophie hade jag en fantastiklippning på och den var hon söt i men nu har pälsen blivit så tunn så den här frisyren får hon ha nu.

Hedvig

2008-07-30 @ 13:49:53
URL: http://www.pudlarpelargoner.blogspot.com/
Postat av: Melinda

Jag tycker att det bara är sött med kläder på hundar. Så länge hunden mår bra så spelar det ju ingen roll.

2008-07-30 @ 15:34:27
Postat av: Nathalie

Ja, klart att det väcker många olika åsikter detta. Min syster har också en svrt toypudel, och jag har en chihuahuablandning. Båda är små, fryser lätt och har päls. Alltså, de har täcken (pudeln får ha regnoverall när det är snö eftersom all snö samlas i klumpar runt tassarna på henne) och på hösten eller våren har de tröjor. Nu är det såhär, att pudeln älskar kläder - ja vi hade till och med fått sminka henne om vi velat (SKULLE ALDRIG HÄNDA DOCK) men min lilla chihuahuablandis hatar det. Henne får man tvinga på kläder när det är kallt. Och ja, det är verkligen till överdrift att ha sina hundar i väska under armen eller i en "hundvag". De har ben, fyra stycken till och med, av en anledning. Tror ni att de skulle sitta på varandras ryggar och åka runt om de levde ute i naturen som vildhundar? Eller skulle de använda sina ben som de är byggda för att göra. Min mening är, att en hund är en HUND och en bebis är en bebis. Snälla, lär er skilja på de två. Visst, en liten hund blir lätt trött i benen, men man kan ha dem i famnen en stund då. Sen sätta ned dem igen. Skippa väskan och köp ett snyggt koppel/halsband istället om det ska gå efter modet och vara trendigt. Hundar har ben att gå med, och päls at svalka sig, skydda sig mot solen och hålla värmen. (Förresten, en pudel måste man trimma och hålla i ordning så som många andra raser, vilket syns på bilderna av din hund. Varför då sätta på en tröja "mot solen" om du trimmar? Sluta trimma då och låt pälsen skydda - eller var det bara en jävligt kass ursäkt för att klä ut din hund till en bebis?)

2008-07-30 @ 16:21:31
URL: http://nathalie.jovanovic.blogg.se/
Postat av: Christina

Re: min namne

Kläder är inte naturligt för djur? Är kläder naturligt för människor då? Vad jag vet föds både hundar och människor utan kläder...

2008-07-31 @ 09:05:41
Postat av: Ninnie/Small To BIG

Hejsan Emma & Maggie!

Jättefin annons i aftonbladet!

Jag tycker att det är konstigt att det ALDRIG är någon som gnäller på tex.en häst som har hästtäcke?

Fyller kanske inte det samma funktion som en hundjacka?

Dvs.skydda musklerna mot kyla eller värme?

Jag arbetat själv med hundkläder och jag har ALDRIG varit med om att någon hundägare har "tvingat" på sin hund kläder,om hunden är obekväm!

Tvärtom brukar hunden vara mycket nöjd,speciellt hundar utan mycket"underhull/hår".

Speciellt vid regn/snöväder.

Jag har själv 3 hundar,varav 1 kines och han behöver kläder året om,oavsett vad andra kinesägar,som inte använder kläder,tycker.

Han fryser ordentligt på vinter och på sommaren skyddar en tunn t-shirt mot solen.

Man kan tom.blöta ner en t-shirt för att svalka av sin hund.

Jag säljer även täcken till bruks och jakthundar,så det är inte bara småhundar som använder kläder.

Jag vet att Maggie är nöjd med sina kläder och jag vet oxå att Emma är en otroligt bra,klok & omtänksam matte!

Massor av kramar Ninnie;Bart,Brix & Nisse.

2008-07-31 @ 16:33:25
Postat av: Tess

Hej! Synd att du får så mycket negativ feedback. Och då menar jag inte den normala utan den som är totalt hatisk. Om man inte förstår en sak så frågar man först tycker jag. Jag tycker personligen att så länge hunden mår bra så gör det väl inget om den har kläder. Men såg bilderna på den kombinerade selen/väskan. Den såg verkligen inte bekväm ut. Hur fungerar den? Tyvärr finns ju en del personer som använder hunden som accessoar och det ogillar jag verkligen. Men att sätta ett plagg på den innebär inte att man automatiskt är en sådan person. Hoppas allt går bra för er!

2008-08-01 @ 22:52:00
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Isabelle:

Klart man blir kär i Maggie!

Hon skickar några kändispussar till dig! ;)

2008-08-04 @ 16:59:02
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Anna-Lena:

Haha, skulle du ha större trovärdighet för att du är polis? Är det några hundar som utsätts för en massa "onaturliga" saker så är det väl bland annat polishundar?

Nä, jag ska inte ha hundförbud. Fler borde ta lika bra hand om sina hundar som jag gör. Med eller utan kläder.

2008-08-04 @ 17:00:36
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Nathalie:

Din blogglänk funkar inte, annars hade jag svarat mer utförligt hos dig.

Väskor kan vara bra IBLAND men självklart ska hundar gå på sina ben.

Nej, jag kommer inte med kassa ursäkter för att "klä ut min hund till bebis". Jag förstår inte vad du menar med trimningen (klippning, när det gäller pudel). Oavsett hur mycket päls Maggie har så är den ju fortfarande svart - och blir vansinnigt het i solen.

2008-08-04 @ 17:04:44
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Ninnie:

Tack för ett klokt inlägg i debatten! Visst är det sjukt hur provocerade vissa kan bli? Hälsa killarna!

2008-08-04 @ 17:06:10
Postat av: Anonym

Hej!

Vilken trevlig sida! Jag har själv en nakenkatt som ibland har kläder på sig för att skydda mot sol eller kallt väder. Kissen är helnöjd med att kunna gå ut även fast det är kallt och spinner när den stickade tröjan åker på. Så trist med alla negativa komentarer. Det är väl ingen som tvingar på sitt djur kläder om den inte vill ha det? När man ändå ska ha täcke på häst eller hund kan det ju lika gärna vara snyggt:)

2008-12-28 @ 17:34:57
Postat av: Rebecka

Härligt att du står på dig mot all kass attityd!

Så länge hunden är lycklig får vara med och ha god hälsa och inte störs av kläderna, ska väl folk skita i om man vill ha kläder på hunden, oavsett av vilken anledning det än är.

Folk kan inte säga att det är djurplågeri då våra hundar inte lider. För dessa människor förstår inte att hundar faktiskt kan gilla varma kläder ibland. som min hund som kommer springande då man tar fram han varma tröjor och tecken då det är kallt!

Sen undrar jag över en sak. Hur kommer det säg (att väldigt många) gör så stor skillnad på häst och hund. När det är kallt ute och man ska ut och rida eller om hästen precis har gått ett pass i kylan el ska ut i hagen, ja då är det självklart att man lägger på ett täcke för att inte hästen ska bli nedkyld. Men på en hund är det fult att lägga på ett täcke för många. Varför! som sagt de flesta hundar störs ju inte av det!

2009-07-29 @ 00:02:43
Postat av: Kristina Gustafsson

Jag är själv användare av kläder till mina hundar som är av nakenhundstyp. Vi skulle inte kunna tillbringa så lång stund ute om de inte hade sina overaller.



Titta även på vad inuiterna har på sina hundar....skor!!!....det har vi nordbor mycket svårt att acceptera på våra egna hundar här....fundera på varför inuiterna har det.....inte för att vara snygga...utan för att inte skada sina tassar.

Hästar går det bra att sätta ett täcke på !!! ....det accepterar vi....



Min nakenfisar skulle också behöva skor ibland, men det är svårt att få dem att sitta kvar. Kom ihåg att hundarna är framavlade av människan...det finns inget däggdjur som man har kunnat avla fram så många olika raser och varianter på. På så sätt har de fått olika egenskaper och funktioner.



Så länge inte en hund påvisar att den mår dåligt av kläder känns det okej för mig.

Jag personligen vill gärna att kläderna ska ha en funktionell egenskap.



mvh Kristina

2010-01-02 @ 12:04:17
URL: http://www.dosbestoutfit.se
Postat av: Kristina Gustafsson

Ouups!



Det blev fel URL.....men nu blev det rätt.....

2010-01-02 @ 12:06:23
URL: http://www.dogsbestoutfit.se
Postat av: Lovisa

Jätte fin blogg :) Har själv två små hundar som får

ha täcken på under vintern. De blir annars helt stela i kylan men med täcke så går det bra och om man då ska ha täcke så varför inte köpa något snyggt. Det är ju samma för oss, vi har kläder för att vi fryser. Samma sak när det regnar så har de regntäcke. Visst alla hundar behöver inte täcke och då ska de inte ha det. Men det är vi som tagit olika raser från världen och satt hos oss. En nakenhund klarar inte Sveriges kyla, ska de då frysa och skada benen för att vi inte vill vara djurplågare och för att hunden ska vara naturlig. Samma sak med våra mindre raser, det är vi som fått fram de här små raserna och visst de kanske har päls men oftast ingen underhull eller underhudsfett som skyddar. Där emot så håller jag med om att en hund inte ska vara i en väska vart man en går. Men så är ju inte fallet, Maggie får ju gå själv om ni läst bloggen. Visst att man kan lyfta upp dem i väska en stund om de inte orkar gå eller att bära dem en bit och sen få springa igen. Mina små hundar har ingen väska och enda gången de har varit i min handväska är när de var små. Annars bär jag dem en bit om de skulle bli jätte trötta. men det har nästan aldrig hänt. Jag vill att mina hundar ska gå själva och är faktiskt rätt lat så jag orkar inte bära på dem. Men för att de ska kunna gå själva så måste de vara varma.



Tack igen för din underbara blogg.

Mvh Lollo och hundarna

2010-02-23 @ 10:48:22
URL: http://fairypixie.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag vill gärna tipsa om en bra hundkläder och hundaccessoarer webbutik;) på qpuppies.se kan du hitta praktiska hundtillbehör och hundkläder för små hundar http://www.qpuppies.se

2010-12-13 @ 18:17:28
URL: http://www.qpuppies.se
Postat av: Gustaf

Jätte snygg hemsida du har! :). Skulle också vilja passa på att tipsa er om vår ny öppnade webbutik http://www.puppystore.se



Mvh Gustaf Nilsson / Puppystore

2011-08-15 @ 14:31:40
URL: http://www,puppystore.se
Postat av: Anneli

Hej ville bara säga skit i alla jävla idioter,du lever för dina hundar o det gör jag med.

jag älskar att gå in på din blogg o kolla man blir alltid så himla inspirerad. Heja dig !!!!!!!

2011-08-17 @ 19:06:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0