Hål i öronen? Har ni hål i huvudet?

2008-04-25 @ 01:17:14
Blir så satans förbannad när jag läser på nätet om hundar med örhängen. Jo, ni hörde rätt, HÅL I ÖRONEN - PÅ EN HUND! Artikeln handlar om danska djurrättsorganisationen Dyrenes beskyttelse, som slår larm om att trenden att "pynta" hundar har gått för långt. Tro fan det,
om det finns idioter som piercar sina stackars djur!
Går in på organisationens hemsida och läser mer. Bilden på en liten chihuahua med blingade örhängen är enligt sajten bara det senaste exemplet på hur förmänskligandet av husdjur gått över styr.

- Utöver att det är osmakligt är det också otillåtet. Operativa ingrepp, som har till syfte att ändra ett djurs utseende, är förbjudet enligt lag, säger Dyrenes beskyttelses egen veterinär Lotte Brink.

Osmakligt, olagligt - men knappast ofarligt. Hundars öron är ofta väldigt känsliga - tänk om de blir infekterade? För att inte tala om den uppenbara risken för skador om (när!) smycket fastnar
i något och slits ut. Men är man så jävla dum i huvudet att man tar hål i öronen på sin hund,
ja då kanske man verkligen tror att den är en accessoar. Som bara får åka bärväska och aldrig gå på promenad, träffa andra hundar, busa, leka eller springa lös i skogen. Och då kanske diamanterna sitter säkert.

image273
Chihuahua med örhängen. Foto: Dyrenes beskyttelse

Djurrättsorganisationen skriver vidare att hundar med kläder, hattar och väskor inte längre är någon ovanlig syn. Att det många gånger inte skadar, men att det också förekommer fall där hundar utsätts för direkt lidande - bara för att fåfänga ägare ska göra dem till "rekvisita i sina egna liv". Veterinär Lotte Brink säger så här:

- Djuren ses som en statussymbol snarare än levande varelser.

Nu blir jag förbannad igen, och när jag ändå är så arg kan jag lika gärna ta hela diskussionen på en gång. Hundmodebloggen är väldigt ny och de reaktioner jag fått hittills har varit positiva, men jag fattar ju att "dö, din jävla djurplågare"-kommentarerna inte är långt borta. Så för att förekomma dem, och för att klargöra min ståndpunkt en gång för alla:

Hundkläder är inte djurplågeri. Hundkläder fyller en funktion: de skyddar mot framför allt kyla. Många hundraser kommer från länder med betydligt varmare klimat än Sverige. Dagens framavlade hundar har väldigt lite gemensamt med vargen, som för all del saknar garderob. Hundar med kläder "skäms" inte. Att förmänskliga hunden, det är vad de som tillskriver den mänskliga känslor håller på med. Och du som tycker att hunden ska härdas, lämna din egen jacka hemma mitt i vintern och se om det känns bättre dag tre.
Maggies husse uttrycker det hela väldigt enkelt:

- Hundjäveln fryser. Punkt.

Något som stör mig hos kritikerna är att de sällan själva har hund men ändå tror sig veta bäst. En annan grej är att typen av kläder verkar spela stor roll. Ett vanligt hundtäcke orsakar inte några ramaskrin på stan, men en designad jacka gör det. Varför? Det är samma sak - i ett snyggare utförande. Ytligt? Dyrt? Ja visst, men när blev det förbjudet att intressera sig för mode?

Slutligen, beträffande just Maggie. Jag skulle aldrig ta på henne något som begränsade henne eller orsakade obehag. Jag köper kläder i bra material med bra passform. Hon är van vid att bli påklädd och avklädd och verkar inte märka att hon har något på sig överhuvudtaget. Alla som träffar henne slås av hur välmående, välskött och väluppfostrad (oftast) hon är. Hon är en toypudel, men knappast en leksak. Ingen accessoar heller och verkligen inte någon statussymbol. Hon är en hund och hon lever ett underbart hundliv. Alla som inte fattar det -
ni kan hålla käften.

Punkt.

Kommentarer
Postat av: Lena

Det är i alla fall onormalt för en hund att bära kläder. Ett regntäcke eller när det är smällkalla vintern kan jag köpa. Dock inte den utspökningen du utsätter din hund för. Det borde vara olagligt och hamna under djurplågeri.



Lena

2008-07-29 @ 18:42:37
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Lena:

Jag tycker att det är djurplågeri att INTE klä på en hund som skakar av köld. Och onormalt? Du föddes väl också utan kläder?

Maggie trivs med sin "utspökning" och det är allt som betyder något.

2008-08-05 @ 03:33:11
Postat av: elyzia

Kläder på hundar är inte djurplågeri. Men när de börjar pierca hundar...hujeda mig..Man får aldrig glömma att en hund är en hund=) Med en hunds behov. Hundar som hela tiden bärs runt i väskor kan ju inte heller vara bra. Den stackars hunden kanske blir benskör tillslut:-/

2008-10-26 @ 09:00:00
URL: http://elyzias.blogg.,se
Postat av: selmas momo

Hej alla dumhuvuden som tror att ett plasttäcke räcker för att hunden inte ska frysa! Jag säger som veterinären sa ang Selma: Sänder du ut dina småbarn utan kläder på vintern?

GÅR DET INTE ATT FATTA ATT HUNDARNA FRYSER???!!!!!!!!!

Sluta att kommentera hundkläder på små hundar utan megapäls!

Om man nu ska ha kläder - AV HÄNSYN TILL HUNDEN - så är det väl självklart att man väljer något snyggt istället för de där jaktkärringskläderna som inte skyddar från själva kylan!

Jag blir så störd på alla kommentarer om hundkläder när man är ute med en mini under vintern. Till alla er som larvar er ang detta: för underlättande av er förståelser och för en ev empati med de frysande minisarna: Tänk er att det är små barn så är det lättare att applicera empatin på hundarna.

När jag ändå är igång på detta ämne: Det är faktiskt skönt för mini att åka väska - dels när det är kallt och man kissat färdigt, dels när det kommer en massa skor emot en på trottoaren som INTE SER minin förrän sparken är ett faktum!!!!!!

Är folk genetiskt efterblivna på det här ämnet eller......!

2008-11-21 @ 17:28:46
Postat av: Louise Koch

JÄTTE BRA !!

2009-01-05 @ 13:57:47
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Louise: Tack!

2009-01-06 @ 23:23:13
Postat av: Mikkan

Nu är detta ett gammalt inlägg men ämnet känns fortfarande aktuellt så jag passar på att kommentera ^^

Själv har jag väldigt svårt för dem som klär upp sina hundar "fina", men samma sak med dem som klär upp sina barn som små dockor. Det tycker jag nästan är ännu värre med tanken på att barnen antagligen påverkas mera än hundarna... Har praktiserat på ett dagis, och vissa är barnen var väldigt "uppyntade" med hål i öronen och krims-krams i håret. Plus en massa strama kläder som var svåra att leka i.



Så enligt mitt tycke är kläder till hundar, eller barn så klart, inget fel. Så länge man är noga med att det inte är något som kan fastna i saker och att dem är väl rörliga. Sen kan utseende aspekten fkomma ^^

Bärväskor är också helt okej, kanske till och med bra ibland. Men tyvärr finns väl oron att folk ska missförstå syftet och bära runt hundarna hela tiden, sen finns det såklart hundar som inte är i bärväskor men ändå är väldigt understimulerade och dåligt motionerade.



Tycker även att de är fel att klä hundarna i skrattretande kostymer som man ser på vissa sidor då kroppspråket kan vara väldigt viktigt för dem.. Och dem ska inte behöva försöka tyda vad det betyder när en massa folk står och skrattar åt dem..



Nu vart det jättelångt ^^ Men jag gillar iaf eran sida väldigt mkt och är inne varje dag.

Förhoppningsvis får jag själv hem en liten toypudel, som såklart i första hand kommer få vara hund, precis som Maggie. Och får väl se om de blir kläder eller inte, som tur kan man ju spara pälsen under vintern :) Men några söta, praktiska halsband lär det säkert bli... Och en massa kul träning.

2009-07-17 @ 22:32:39
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Mikkan: Tack för att du delar med dig av dina tankar! Visst är inlägget gammalt - men ämnet ständigt aktuellt. Jag hoppas att du snart blir lycklig ägare till en egen toy, med eller utan kläder. Men du ska se att han/hon behöver något värmande i vinter ;)

2009-07-23 @ 04:13:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0