Kofot till kompis

2010-06-03 @ 22:46:23
Fästingfesten har stannat av sedan båda pudlarna snaggades inför sommaren. På Dolly ser jag krypen innan de hinner bita sig fast och Maggie verkar inte smaka lika gott. Hittills i år har jag plockat en på henne och tre på syrran, med hjälp av en liten grön kofot. Droppar och spray är inget alternativ för mina vovvar eftersom de badar relativt ofta. Och jag blev faktiskt lite chockad när jag läste era kommentarer och insåg att de flesta får en hel del fästingar trots att de använder medel. Eftersom halsbanden ändå inte ger några garantier så tänker jag låta bli dem. Ja, det här är nog som att välja mellan pest och kolera, men jag kan inte förmå mig att välja nervgift. Jag får kolla tjejerna extra noga varje dag i stället. Eller kanske testa något "hokus pokus". På trimmet hade de faktiskt god erfarenhet av en liten ultraljudsdosa som man hänger i halsbandet. Och jag är fortfarande nyfiken på bärnstenen. Men eftersom den är ganska dyr skulle man ju gärna vilja ha lite recensioner innan plånboken får jobba. Finns det någon som har testat?


Tokbra fästingplockare från O´tom.
Säljs i 2-pack på massor av ställen, till exempel hos Häromi för 55 kr.

Kommentarer
Postat av: Pia

Kofötterna är superbra. Jag har ett set hemma och ett i plånboken :)

2010-06-04 @ 08:57:10
URL: http://vovpsdekor.bloggworld.se
Postat av: elisa

vart finns dom att köpa? :)

2010-06-04 @ 10:34:16
Postat av: Linda

Ja, kofötterna använder vi oss av här hemma också, de är bra. Jag ska testa bärnstenshalsband då en kompis till mig gör såna. Det ska bli intressant.

2010-06-04 @ 13:21:26
URL: http://spoileddog.blogg.se/
Postat av: Nicki

Håller med: kofötterna är bara bäst! Speciellt den lilla. Har provat alla fästingplockare på marknaden men ingen slår dessa. Märket på våra heter O'Tom. Peppar peppar än har vi inte stött på några fästingar denna säsong, och jag håller med Emma: inget nervgift på min hund om det ändå bara hjälper halvdant.

2010-06-04 @ 14:15:25
Postat av: Becca & Olga

Tror det var i senaste hundsport som de testa ultraljudsdosan! Ingen bra kritik av den... Ngn kunde höra tjutet ifrn den till och med

2010-06-04 @ 14:33:52
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Pia: Alltid redo! :)



elisa: De finns att köpa i många djuraffärer, och på nätet hittar du dem billigt här:

http://www.haromi.se/dbbutik/butik/db.pl?id=3113&template_file=db_showprod.php



Linda: Berätta gärna hur det går!



Nicki: Då har vi precis likadana. Skönt att Alice har sluppit krypen!



Becca & Olga: Aj då! Det ska jag kolla upp. Tack!

2010-06-04 @ 19:35:11
Postat av: cecilia (med Saga & Betty)

en sån där kofot har vi. den är jag JÄTTE nöjd med!

2010-06-05 @ 16:53:31
Postat av: Charlie & Kalle

Jag kör med Aloe Vera spray. Fungerar bra Kalle har haft tre fästingar i hela sitt liv. Annars kan du kanske prova gamla bondmorareceptet. Skiva 1 vitlök, låt ligga i 2 dl vegetabilisk olja i en vecka (2 klyftor till 5 dl). sila och häll 0.5 -1 tesked på maten en gång om dagen

2010-06-05 @ 20:06:55
URL: http://kalleyork.se/blogg
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Charlie & Kalle: Aloe vera är ju alltid bra. Vad har du för spray och var köper du den? Men vågar man verkligen ge hundar vitlök? Är inte det jättegiftigt för dem?!

2010-06-06 @ 04:40:22
Postat av: pudelflickan

Hej Emma,

Jag använder inget på mina hundar men går inte i högt gräs med dom. Har bara haft en fästing på lilla milly.

Min grannes hund använder bärnstenshalbandet men den får också fästingar.

Trevlig helg önskar Hedvig

2010-06-06 @ 08:54:14
URL: http://www.pudlarpelargoner.blogspot.com/
Postat av: Sophia

Jag har själv en toypudel och hon har ett bärnstenshalsband och det funkar jättebra! Det är inte alls dyrt till så här små hundar och beställs via http://www.elvingsson.com/shipping.php När jag väl sätter på halsbandet på våren sitter det där dygnet runt tills fästingssäsongen är över! Förra året hittade jag EN fästing på henne under hela säsongen. Helt acceptabelt! Gift på min hund är inget för mig... Testa halsbandet, det sliter inte på pälsen heller. Min hund har rätt stor man men det märks inget av att pälsen slits.

/Sophia

2010-06-09 @ 19:58:52
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Sophia: Tack för bärnstenstips!

2010-06-11 @ 22:53:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0