Hundmodebloggen svarar

2009-10-27 @ 05:40:39
Här kommer svaren på era frågor – som handlade mer om pudlarna och mindre om mode. Håll till godo!

Vad äter Maggie & Dolly för foder?
Torrfoder: Orijen puppy. Tre gånger om dagen. Maggie får också valpfoder, annars snor de varandras mat. Det extra fettet och proteinet gör bara hennes nätta lilla kropp gott, hon har faktiskt lagt på sig 2 hekto sedan Dolly kom! De får äggula ett par gånger i veckan, plus en hel del godis, pålägg och smakprov på "människomat". Båda har plåtmage och kan äta det mesta. Maggie är finsmakaren i familjen, hon älskar oxfilé, brieost och glass!

Vad är det jobbigaste med att ha två hundar jämfört med att bara ha en? (om man nu bortser från det självklara såsom kostnader x 2)

Promenaderna och logistiken, och att man hade glömt hur jobbigt det är att ha valp. Jag var bortskämd med en prydlig pudel som trippade fot medan jag jonglerade handväska, hundväska, mobiltelefon, shoppingpåsar, cigaretter och busskort. Nu har jag en bångstyrig bomullstuss som studsar, strejkar, springer – och aldrig en ledig hand. Det är krångligare att gå på stan, resa, hälsa på hos folk – eller hitta hundvakt – med två. Det är också svårt att träna valpen när den andra hunden är med, och de lär varandra olater snabbt. Maggie har dessutom regredierat (precis som barn som får syskon) och "glömt" mycket av sin fostran, så ibland har jag två bebisar …

När ska Dolly på utställning nästa gång?

Vet ej … Jag är helt enkelt inte intresserad av livet i ringen utan har skaffat hundarna som sällskapsdjur. Dolly skulle eventuellt vara foderhund, men när det inte blev så har uppfödaren inte legat på mig angående anmälningar. Och jag har inte tagit itu med det själv.

Visar Maggie någon gång att hon vill ha husse/matte för sig själv och Dolly ska bort … tänkte på släkträffen ni åkte på o Dolly inte var med, blev Maggie besviken när Dolly kom tillbaka efter några dagars ledighet?
Nej, tjejerna blir bara glada när de ses. Varje ny dag inleds med ett pudelfnatt deluxe, av lycka för att kompisen fanns kvar även denna morgon. Med det sagt kan de bli sotis på varandra titt som tätt, kämpa om mattes uppmärksamhet och trängas för att komma närmast. Maggie kan vakta mig lite och stå på sängkanten/soffkanten och morra åt Dolly när hon kommer för att bli upplyft.

Jo, är Dolly lejonklippt eller är det t60? På nyaste bilderna ser hon nerklippt ut. Tröttnade matte på att odla tovor?

Dolly är lejonklippt (à la valp) och har just nu massor av päls. Tovar gör hon knappt, inte än på ett par månader. Men det fastnar löv och lera och fan och hans moster, och Dolly är ingen dam utan en lortgris som gärna rullar/gnider/gräver/plaskar. Och i dag har båda pudlarna tid hos sin stylist, så jag kanske återkommer med ett helt annat svar inom kort …

Hur har det gått med Maggie och Dolly? Har Maggie tagit en storasyster/mammaroll med henne eller är de som två tjejkompisar? Brukar det bli bråk mellan dem? :)
De är bästa vänner – som tjafsar en del. De busar, brottas, jagar och kampar (helst med min smutstvätt), och sedan ligger de och gosar och tuggar lite på varandra. Bråk blir det om ben och plats i väskan. Dolly måste alltid hoppa i först, det har vi lärt oss den hårda vägen … Maggie bestämmer och om hon fräser ifrån visar Dolly underkastelse. Ibland är det befogat (Dolly är en retsticka), men ibland blir Maggie lite väl ilsk, och då får vi hojta till för att avbryta. Hon kan också bli kinkig om Dolly vill ligga för nära – samtidigt som hon själv kliver på valpen precis hur som helst. Men ingen annan spöar lillsyrran! Möter vi andra hundar kan Maggie bli hönsmamman som skyddar och försvarar.

Vad är Maggies & Dollys favoritplagg? :)
Ständiga favoriten är fleecehoodien med körsbär på, från Doggie design/Le chien. Varm, mjuk och supersöt!

Hur var första mötet mellan Maggie och Dolly? Gick de ihop direkt eller blev det sura miner?
Dolly var glad och framåt. Hakade nyfiket på Maggie direkt.
Maggies reaktion var ungefär så här:
1. Vilken lattjo liten pryl!
2. Jaha, nu känner jag mig rätt klar här.
3. What? Ska hon BO här? Glöm det!

Hur mår ni alla tre?

Bara bra, tack!

Matte: Varför blev det just rasen pudel? Å funderade du på någon annan ras innan?
Jag ville ha en hund som var liten, allergivänlig och inte fällde hår, så då var inte utbudet så stort. Tyckte först att pudeln var en "kärringhund", men efter lite research (och sjukt söta bilder) ändrade jag uppfattning totalt! Sedan tog det bara ett år att övertyga maken … Jag funderade även på små sötnosar som chi, yorkie och malteser, men pälsen och temperamentet gjorde pudeln till vinnare.

Maggie: Vilken årstid är bäst?
Våren! Då blir benen fulla av spring!

Dolly: Att din storasyster Maggie är fryssen å gillar kläder, de vet vi nog allihop. Men hur är det med dig? Gillar du att ha kläder? fryssen?
När mamma kommer med tröjan blir jag skitglad! Hoppar och studsar och rusar sedan till dörren, för då vet jag att vi ska gå ut! Och ifall mamma vill klä på mig först så får hon det, jag är väldigt obrydd. Jag har precis lärt mig att lyfta på tassarna och hjälpa till. När vi bara ska ut och snabbpinka blir det inga kläder. Och då är det lite kyligt, så jag antar att kläder är bra att ha. Frusen är jag på kvällarna. Då vill jag gosa mig varm!

Tycker inte ni att det är dags att ses snart igen? Tycker Maggie o Dolly om att pussas lika mycket som vi gör? ;) (Frågan kommer från Cisco & Pixie)
Jo, det är på tiden! Vi får ta en hösttripp till Sörping – och pussas!

Kommentarer
Postat av: Monica Hansen

Vilken rolig läsning:)

2009-10-27 @ 07:13:57
URL: http://gingerbeerblog.blogspot.com/
Postat av: Gizmo & Leeloo [Ett hundliv i all sin glans]

hehe vad roligt!:) Tack för svaret!

2009-10-27 @ 10:22:37
URL: http://gizmo-leeloo.se
Postat av: Anneli + vavvorna

Rolig och intressant läsning. Hoppas vi kan ses snart.

2009-10-27 @ 11:14:39
URL: http://chitassar.blogg.se/
Postat av: Lena o Nikko

Skoj att läsa!

2009-10-27 @ 11:43:07
Postat av: Nicole

Jättekul läsning med fyndiga formuleringar, njuter varje gång att läsa dina inlägg! Vad är det med mäns aversion mot pudel egentligen? En skojig, lättlärd, pigg och busig, leklysten och redo-för- allt-hund som praktiskt nog inte fäller, vad har de emot dem egentligen? Är de så rädda för sin image? När vi träffar en annan pudel ute som kommer med sin husse, blir vi extra glada, för det tyder på stark karaktär tycker jag, såvida det inte är tonårssonen som tvingats rasta familjens dvärgpudel mot betalning, dom verkar alltför generade för att hälsa.

2009-10-27 @ 14:21:35
Postat av: Pia

Jaa :) Eller vi komma till er och gå på hundkafé. (Nu när vi "bekantat" oss känns det ok för mig att åka över dagen.)



Håller med Nicole här ovan om dina texter. Man kan ju nästan tro att du kan sånt ;) Jag som lekman skäms ibland över min inkompetens :P



Sen måste jag säga att "här på landet" är det inte pinsamt att ha en pudel. Alla pudelägare man möter blir så glada och vill hälsa. Vi har precis raggat upp en liten dvärgpudelkille på snart ett år som bor med stor inhägnad tomt nere vid kanalen. Dit ska vi gå och leka nån dag bara solen visar sig.



puss o kram

2009-10-27 @ 20:10:14
URL: http://vov.psdekor.se
Postat av: cecilia

mina flickor åt oxå Orijen förut. men den hittade jag fodret Acana och de är nästan exakt samma foder, men mycket bättre pris. Så nu äter dom Acana.



KRAM

2009-10-28 @ 08:33:59
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: Vilda

Vilken fin blogg!

2009-10-28 @ 11:58:57
URL: http://softsoftis.blogg.se/
Postat av: linda

hej!

Jag verkligen älskar eran blogg!

Jag har en fråga som jag skulle vilja ställa.

vad kallas Maggies "frisyr"(klippning,trimmnang), hon ser vekligen ur söt ut i den.

Kram Linda!(en trogen bloggläsare)

2009-10-28 @ 14:36:05
Postat av: Elin

Jag skrattade gott åt Maggie reaktion på Dolly när hon kom hem till er. :)



Romeo var likadan!

Oj,en valp, fy sjutton va skoj..

Sen blev det "ska inte han gå hem snart" "orkar inte leka mer"

2009-10-28 @ 16:47:10
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Klara

Fortförande inget avslöjande om balsamet, väntar spänt!

2009-11-06 @ 13:13:28
URL: http://happylifelapacho.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0